fredag, september 21, 2012

Weekend Cruise to Finland

Förra helgen besökte jag vårt kära grannland Finland för första gången i mitt liv. Jag, syrran, mamma och tre andra härliga brudar åkte nämligen på kryssning. Det var riktigt skönt att komma iväg lite och Helsingfors visade sig från sin bästa sida, både vädermässigt och kulturmässigt.

Silja lines terminal i Värtahamnen, Stockholm.

Vår båt.

Bye bye Sverige.

 Mitt ressällskap njuter av utsikten.

 Champagnefrukost. Mimosa, mums.

Efter en blåsig natt anlände vi äntligen till Helsingfors. Det första vi gjorde var att köpa biljetter till en rundtur med buss och det är något jag verkligen rekommenderar. Rundturen tog ca 1,5 timma och vår guide var jättebra. Det kändes som att vi verkligen fick se Helsingfors. Bussen stannade även till så att vi fick kliva av på ett par ställen.

Första stoppet var Stenkyrkan som kanske inte ser så mycket ut för världen utifrån.

Inuti, däremot, är Stenkyrkan fantastiskt vacker.

Vår guide sa att det går inte förklara kyrkan för någon utan att den måste upplevas. Jag håller helt med.
 
Andra stoppet var vid Sibeliusmonumentet, som är skapat av Eila Hiltunen till minne av den finska kompositören Jean Sibelius.
 
Så coolt.

Jean Sibelius.

Efter bussturen klev vi av inne i centrum och stegade upp mot Helsingfors Domkyrka som vi även åkt förbi med bussen.

Man kan nästan tro att man hamnat i Grekland, men detta är alltså domkyrkan i Helsingfors.

Efter några foton på domkyrkan blev det shopping, lunch och en massa strosande i Helsingfors centrum.

Iittala, finsk design när den är som bäst.

Marimekko.

 Lunch på Café Esplanad.

Sedan var det dags att promenera tillbaks till båten igen.

 Södra hamnen.

 Den stora båten som skymtar längst bort är vår.

 Bye bye Helsingfors.

 En vacker ö utanför Helsingfors.

 Mitt ressällskap. Från vänster: syrran, mamma, Carolin, Ulli och Birgitta.

Jag.

 Ett fort på en ö utanför Helsingfors.

Sista kvällen besökte vi Atlantis nattklubb för att se en show.
 
 Boogie Woogie show.


Andra natten var tack och lov lugn och efter en lyxfrukost var vi åter på svensk mark.

Så gott.

Det var en jättehärlig helg och Helsingfors är väl värt ett besök. Jag kan nu även stryka weekendresa från min höstlista.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ooooh så härligt! /Angela

Mia sa...

Rolig läsning! I senaste numret av Femina skrev de om Helsingfors och jag blev så sugen. Verkar perfekt för en weekend.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...